srijeda, 15. prosinca 2010.

Tko nosi ne prosi - s torbom po hrvatskim krajevima

"Ranije su cipele činile čovjeka, a danas torbice čine ženu."
                                                                             Luxury Institute, New York

U Etnografskom muzeju u Zagrebu od 25. studenog 2010. do 30. travnja 2011. može se pogledati izložba " Tko nosi ne prosi - s torbom po hrvatskim krajevima". Na izložbi su predstavljene tradicijske torbe hrvatskih krajeva iz 19. i 20. stoljeća. Autorica izložbe je Katarina Bušić. Naslov izložbe izabran je iz zapisa otočnog etnologa, svećenika Josipa Lovretića. 







Izložba je podijeljena u nekoliko cjelina: 
Mala povijest torbe, 
S tradicijskom torbom po hrvatskim krajevima, 
Muška torba-torba ženska, 
Tradicijska školska torba i neki davni đaci, 
Torba u gospodarstvu, 
Uloga torbe u običajima i vjerovanjima, 
Ornamentika i simbolika, i
Tradicija i moda.

Razvoj torbe kroz povijest odredila je potreba da se određeni sadržaj ponese sa sobom.
Torba je zauzimala važno mjesto u životu seljačkog stanovništva u Hrvatskoj tijekom 19. i 20. stoljeća. Koristila se u gospodarstvu kod obavljanja različitih poslova, zastupljena je kod muškaraca i kod žena. Nejednaka je zastupljenost u hrvatskoj tradicijskoj kulturi pojedinih područja. U planinskim krajevima torbe su u radnim i svečanim prilikama nosili i muškarci i žene. U nizinskoj i središnjoj Hrvatskoj ženska torbica se više počela upotrebljavati s prodorom građanskih elemenata u odijevanje seljačkog stanovništva, u prvim desetljećima 20. stoljeća, a muške kožne torbe koristile su se i ranije. S jadranskih otoka i uskog obalnog područja ostala je sačuvana tek pokoja ženska torbica iz 20. stoljeća.



 "Tamo gdje završava nužnost, počinje luksuz", kaže legendarna Coco Chanel. Potreba da se nužne stvari ponesu sa sobom dovela je do pojave torbi. Torba je evoluirala kroz povijest, od pletenih, kožnih, vunenih torbi kakve su nosili seljaci, đačkih "brocaka" sve do damskih večernjih torbica i skupocjenih dizajnerskih modela. Taj ženski predmet želje postao je statusni simbol.
Danas žene izdvajaju i nekoliko tisuća eura da bi u svojoj kolekciji imale Hermesovu "Birkinicu", Chanelov kultni model "2.55". 




                               Hrvatska poslovna torba dizajnerice Mine Petre

*photos by Irena Firšt


Nema komentara:

Objavi komentar